Frode Svindseth

Det utrulegaste – skatt og kemnar

In Uncategorized on juni 13, 2009 at 04:02
A diagram showing the effect of a per unit tax...
Image via Wikipedia

Ein finn det utrulegaste på internett. Så også i chattar med folk ein kjenner. Det utrulegaste er at når ein møter offentlege organ som til dømes Kemnaren.

Som i denne saka frå ein eg kjenner:

Jeg dro dit for å klage på feil beregnet arbeidsgiveravgift og urettmessig ilagt tilleggsavgift, og ba om å få snakke med en saksbehandler…

Fikk beskjed om å vente litt – og inn av utgangsdøren kom en muslimsk dame med hijab. Hun spurte om jeg ventet. Jeg svarte da at jeg tror det er ledig i skranken, for jeg trodde hun var «kunde» fordi hun kom utenfra………

Hun kunne veldig dårlig norsk, og hadde jo ikke greie på noen ting. Hun var åpenbart under opplæring, for hun hadde med en mentor. Jeg spurte om navnene deres, for jeg ville notere hvem jeg snakket med. Navnet på *saksbehandler N.N.* fikk jeg, men ikke på den norske damen. Har du ikke noe navn du da, spurte jeg…… Jo, men det vil jeg ikke oppgi, for det er hun som er saksbehandleren sa hun! Men hvorfor er du her da, spurte jeg. «Fordi jeg skulle vise *saksbehandler N.N.* veien til publikumsekspedisjonen, fordi hun visste ikke veien» sa hun!!!!!!!

Slå den da – saksbehandleren hadde antagelig aldri vært i ekspedisjonen før! Da er hun sikkert VELDIG erfaren………………………

Jeg hadde med en hel ryggsekk med permer med bilag, og de tok masse kopier. De sa de skulle undersøke saken og ta kontakt med meg. Og dagen etter ringte de og sa at alt var i skjønneste orden. DET visste jeg vel, jeg hadde full oversikt jeg! Men da har de altså sendt namsmannen ugrunnet til oss, og laget masse tull for ingenting!!! AT DET GÅR AN!!!!!!!!!!

Jeg har fått en hel bærepose med brev fra de, og jeg har sendt brev og ringt og sendt e-mail – alt til ingen nytte. Derfor tok jeg med alt av bilag og dro ned til de. Og da fikk pipen en annen lyd………………………

De skulle attpå til betale inn kr. 5.603 til kontoen vår. Og det er også HELT KLART feil – for vi har betalt akkurat det som er riktig, og skal således ikke ha noe tilbake. Jeg har derfor bedt om en oppstilling og forklaring som viser hvordan de har kommet fram til det beløpet. Det har jeg foreløpig ikke fått. Må ha en dokumentasjon overfor både oss selv og regnsakpsfører og revisor. Særlig den dagen de oppdager at det er feil og vil ha pengene tilbake………………….

Hele saken bunner i at jeg satte inn et tall i feil rubrikk på en terminoppgave i desember 2008. Da så det ut som vi hadde ansatte i U.S.A. og Canada, noe vi altså ikke har… Jeg oppdaget feilen umiddelbart, og skulle endre beløpet i skjemaet i Altinn. Men det var ikke mulig å endre rubrikken! Da fylte jeg ut et nytt skjema med samme refereansenr. og sendt øyebliket etter. Jeg sendte også brev til de og forklarte at det første skjemaet utgår og erstattes av det neste. Da purringene likevel begynte å strømme inn ringte jeg til de flere ganger, og saksbehandlere jeg snakket med forsikret om at dette skulle de rette opp i, så jeg kunne bare ta det med ro……….

Jeg spurte også om de ikke forsto at det kun skulle være 1 skjema, når de hadde mottatt 2 skjemaer for termin 0608. Neida, det var jo skatteyters ansvar å holde rede på sånt fikk jeg til svar……………….. Trodde dere at dere skulle få dobbel avgift da, spurte jeg. Vi innkrever bare det som framgår av skjemaene vi svarte damen (hun norske mentoren altså………)

Men de ble jo litt røde i ansiktet da de så at alt jeg sa var riktig, og at vi hadde betalt nøyaktig det vi skulle! Og SÅNN som de har mast og stått på! Man føler at man stanger hodet i veggen, og at det er en metertykk betongmur………….

Ja, det er så dårlig at det er helt flaut synes jeg! Artig å drive eget firma da!!!

Og til slutt fikk jeg snakke med saksbehandleren som hadde rekvirert namsmannen til å komme til oss. Hun var polsk, og snakket meget gebrokkent norsk……………. Jeg følte at jeg var i et eller annet fjernt utland…………………….

Hun var så nervøs, at da hun skulle stifte sammen papirene som hun hadde lånt av meg for å ta kopier spratt hele stiftemaskinen fra hverandre, og alle stiftene spratt rundt i hele rommet! Da tok jeg bare pairbunken fra henne, og sa at jeg skulle stifte det selv hjemme……….. Hun var sprut rød i trynet………….

Vel, *N.N. Skattebetaler* kan snakke for seg – og det er ingen grunn til å finne seg i alt og stå med lua i hånda. Det har jeg sluttet med for mange år siden………

Jeg er høflig og korrekt og saklig – men jeg lar de meget klart forstå hva jeg mener!

Og dette kaller ein ServiceNorge? Det er heilt utruleg. Offentlege etater treng ei skikkeleg opplæring i kundebehandling og profesjonalisert måte å drive verksemd på.

www.svindseth.com (mi web-side).

Copyright 2009 Frode Svindseth (all rights reserved)

Reblog this post [with Zemanta]
Advertisements

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut / Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer no med Google+-kontoen din. Logg ut / Endre )

Koplar til %s

%d bloggarar likar dette: